DESPRE
DESPRE
Pavilionul de Artă București – Art Safari, organizat de Fundația Centrul Cultural Art Society, este un eveniment anual destinat deopotrivă artei românești și regionale, cu accent pe evoluțiile sale recente, la care sunt invitate să expună galeriile de artă contemporană, atât din România, cât și din mediul internațional. Este un eveniment unic ca amploare în România, care prezintă publicului o Expoziție Centrală curatoriată de către un expert internațional și o zonă expozițională la care sunt invitate să expună cele mai importante galerii de artă contemporană și modernă românească și internațională.
A 4-a ediție a Pavilionului de Artă București 2017
19 mai – 18 iunie 2017
Galeriile Kretzulescu (Calea Victoriei 45)
Cea de-a patra ediție a Pavilionului de Artă București – Art Safari 2017 s-a desfășurat timp de o lună. În fiecare an, Art Safari și-a schimbat sediul, dar și durata, reintroducând în circuitul urban spații uitate. În 2016 Palatul Dacia – România, în anul 2015 Garajul Ciclop, iar anul acesta a fost rândul Galeriilor Kretzulescu să intre în atenția publicului bucureștean.
Anul acesta Art Safari a fost compus din Pavilionul Muzeal cu expoziția „Luchian și Independenții”, Expoziția Centrală ”Notes on a Landscape”, Pavilionul Galeriilor, programe educaționale dedicate copiilor și adulților, dar și programul paralel: instalația HD – Allegoria Sacra, realizată de grupul AES+F de la Moscova.
Pavilionul Muzeal a fost dedicat expoziției Luchian și Independenții, prilejuită de Centenarul Luchian (1916-2016) și a cuprins opere ale artistului din peste 20 de instituții muzeale, dar și din cele mai importante colecții private. Cea mai mare expoziție Luchian din ultimii 50 de ani a oferit o privire de ansamblu asupra
creației “înnoitorului picturii românești”, făcând referire și la gruparea de secesiune artistică ce s-a conturat în jurul personalității sale, la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Expoziția Centrală a Pavilionului de Artă Contemporană, intitulată Notes on a Landscape, curatoriată de Wim Waelput (n. 1978, Ghent, Belgia), a adresat diversele tipuri de mesaj și de rol social ale artistului român, din vremea picturii noastre clasice și până în contemporaneitate. Expoziția a propus o explorare a tipurilor de preocupare artistică reprezentative pentru istoria locală a artei românești, punând accent pe factorii identitari și geopolitici. Wim Waelput este directorul și fondatorul platformei pentru artă contemporană din Ghent.
Pavilionul Galeriilor a fost anul acesta un spațiu dinamic, în care au expus prin rotație galerii din România și din străinătate, publicul având posibilitatea să viziteze noi expoziții în fiecare săptămână.
Programul educațional s-a extins în două zone diferite, dedicate atelierelor pentru copii, aflate la etajul 3 (3-12 ani) și etajul 4 (+12 ani) al Galeriilor Kretzulescu. Printre noutățile de anul acesta fac parte: cartea de colorat pentru copii, catalogul expoziției Luchian și Independenții, dar și catalogul Expoziției Centrale Notes on a Landscape, programul de tineri ambasadori ai Art Safari 2017, atelierele pentru tineri, dar și tururile ghidate de către elevii Complexului Educațional Lauder-Reut. Totodată, în cadrul programului Art Safari Kids l-am avut ca invitat pe artistul Hanoch Piven (Montevideo, Uruguay), care a organizat două ateliere de colaj pentru familii.
„Organizatorii expoziției au depus deosebite eforturi pentru a amenaja corespunzător spațiul (greu de întreținut de parohie), după starea dezastruoasă în care acesta a fost lăsat prin folosirea lui de către Departamentul de Securitate al Statului (1948-1990) și SRI (1990-2012). Clădirea în care ne găsim (proiectată de G.M.Cantacuzino și Duiliu Marcu) a fost construită și mobilată între anii 1940-1946, ca un palat (de aceea se și numea „Palatul Galeriile Kretzulescu”), costurile fiind suportate de Eforia Bisericii Kretzulescu, pe atunci condusă de eforul Emanuil Kretzulescu și fiul său, Nicolae Kretzulescu. Acesta din urmă era fizician, doctor în Fizică la Paris din 1927. Acolo a făcut doctoratul cu Louis de Broglie. Pe lângă alte activități, blocul ,,Galeriile Kretzulescu” trebuia să devină centrul unde urmau să fie prelucrate cercetările în fizică atomică, pe care Nicolae Kretzulescu le începuse în comuna Roșu încă din anii '30. În proprietatea din comuna Roșu, N.Kretzulescu amenajase un laborator, dar și un bazin, alimentat cu apă din Dâmbovița, unde urma să pună la răcire dispozitivele/instalațiile viitorului Centru de Cercetare Atomică de la București-Roșu.” Preot Paroh Vasile Răducă
În anul 2016, Pavilionul de artă București a avut loc în Palatul Dacia-România, în perioada 5-15 mai, str. Lipscani 18-20, unde 25.000 de vizitatori au adus atmosfera culturală occidentală în București – capitala contrastelor dintre Est și Vest. Printre muzeele și instituțiile internaționale care au venit special să studieze piața de artă contemporană românească se numără Tate Modern, Muzeul Beelden aan Zee, Comisia de Cultură a Parlamentului din Bavaria, Curatoriumul european al dosarului de candidatură al Bucureștiului la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021, dar și specialiști din muzeele de artă din Strasbourg, Stockholm, Varșovia, Viena, Haifa, Paris, Johannesburg, Haga etc. Ediția 2016 a avut aproape 3.000 vizitatori la Preview Art Safari 2015 în seara de 5 mai 2016; a organizat cea mai mare expoziție de avangardă din România (350 de opere), dedicată sărbătoririi Centenarului DADA, sub curatoriatul expertului internațional Raya Zommer-Tal, Director și Curator Șef al Muzeului Janco-Dada din Israel, și al specialistului în avangardă Igor Mocanu cu lucrări din patrimoniul a 16 muzee și 21 de colecționari privați, din România și străinătate. Programul zilnic de conferințe Art Safari Dialogue a cuprins spectacole de teatru, concerte, lansări, la care au participat aproximativ 500 de persoane, iar programul Art Safari Kids, cu opt tipuri de activități zilnice (modelaj, pictură pe față, colaj, tehnici mixte), au participat peste 700 copii.
Prima ediție a Pavilionului de Artă București a avut loc în anul 2014, iar accentul a fost pus pe conexiunile dintre arta de patrimoniu și cea contemporană, precum și pe cele dintre întregul sistem cultural și publicul larg. Cea de-a doua ediție s-a focalizat pe crearea unei legături concrete între arta contemporană şi publicul român, continuând consolidarea relației artist – galerie – colecționar.
Fiecare ediție a cuprins o colecție vastă de lucrări, aparținând artiștilor consacrați sau debutanți, împreună cu o serie de expoziții tematice organizate în parteneriat cu muzeele și instituțiile culturale din România. Prin organizarea unei importante expoziții de artă, Pavilionul de Artă București își propune să aşeze Bucureştiul pe harta culturală a Europei.
Despre Pavilionul de Artă București în Art Agenda
ECHIPA
ECHIPA ART SAFARI

Ioana Ciocan
Director

Veronica Toma
Director programul ”Adoptă o galerie!”

Adina Rențea
Director Pavilion Muzeal

Roxana-Maria Clain
Manager Art Safari Kids

Simona Pintrijel
Web Strategist

Igor Mocanu
Research Curator,
Avant-garde Specialist
Ioana Ciocan este curator independent și directorul Art Safari din 2014. În 2015 a făcut parte din echipa Curatoriumului care a dezvoltat dosarul de candidatură București 2021 – Capitală Culturală Europeană. A inițiat și coordonat programe de artă în spațiul public și ține regulat conferințe pe teme legate de artă în spațiul public și politici curatoriale în Europa de est. Din 2009 este asistent universitar – Universitatea Națională de artă din București și din 2010 este doctor în arte vizuale. Membru în jurii de specialitate și din 2011 este editor asociat – Revista Arta. A publicat la editura Vellant cărțile Proiect 1990-program de artă în spațiul public 2010-2014 și Transformation. Romanian Sculpture 25 Years After the Revolution.
Specialist în management și strategie culturală cu o activitate de peste 15 ani, Silvia Rogozea este coordonator Marketing-Evenimente-Comunicare și Relații Publice în cadrul Muzeului Național de Artă Contemporană (MNAC) din decembrie 2013 și Co-Director al târgului de artă Art Safari București din decembrie 2014. În 2015 a făcut parte din echipa Curatoriumului care a dezvoltat dosarul de candidatură București 2021 – Capitală Culturală Europeană. A fost Director executiv al Asociației Friends of MNAC (2012-2014), iar între 2007 și 2011 coordonator de proiecte în cadrul Institului Cultural Român din New York. În perioada 2006-2007 a fost Asistent Executiv în domeniul culturii în cadrul Reședinței Ambasadorului SUA la București, iar între 2001 și 2005 Director executiv al Asociației Prietenii MNAR. Din 2007, este co-inițiatorul și co-organizatorul Nopții Albe a Galeriilor, co-asigurând managementul proiectelor Asociației Ephemair: Art on Display, Weekend-ul Galeriilor, NAG Pop Up Gallery, Trance / Cultural, expoziția Inventând adevărul. Despre ficțiune și realitate (La Biennale di Venezia 2015; Noua Galerie a IRCCU Veneția). Președinte al Fundației Societatea de Concerte Bistrița, a asigurat managementul a numeroase proiecte, printre care trei proiecte finanțate prin programele Cultura 2000 și Tineret în Acțiune ale Comisiei Europene, incluzând restaurarea clădirii Sinagogii evreieşti din Bistriţa (datată 1856) şi amenajarea unui centru multicultural – un model de succes pentru reconversia unui monument părăsit în spațiu cultural activ pentru comunitatea locală și națională.
Igor Mocanu este doctorand la Universitatea Națională de Arte din București, în cadrul Facultății de Istoria și Teoria Artei, cu cercetarea „Avangarda politică. Cealaltă față a avangardei din România în documente sociale, politice și economice“, coordonată de prof. univ. Ruxandra Demetrescu. Publică articole de opinie și critică în diverse reviste și ziare. A curatoriat mai multe expoziții de artă contemporană și modernă, între care ultima a fost „Muzeul Dansului Modern și Contemporan” (CNDB, Sala „Stere Popescu”, 2015). Este prezent cu anumite contribuții în mai multe volume, între care, cel mai recent, în „Close-up: post-transition writings” (Artycok TV, Praga, 2014). Este coordonator de cercetare la Centrul Național al Dansului – București și redactor la Revista ARTA a Uniunii Artiștilor Plastici din România.
Doctorand al Universităţii de Vest din Timișoara, Facultatea de Arte și Design, Veronica Toma a optat pentru proiectul Estetică și sens în arta tatuajului – Ipostaze contemporane în spațiul românesc, abordare inovativă a unei practici corporale recente în peisajul social autohton. Dublă licențiată în Istorie și Design (Universitatea de Vest din Timișoara), este şi absolventă a programului masteral interdisciplinar Istoria Artei și Filosofia Culturii, Universitatea din București.
Preocupările sale se circumscriu unei ample paradigme, incluzând formele neconvenţionale de expresie artistică: tatuaj, graffitti, stencil. Privilegilnd perspectiva interdisciplinară şi valorificând noţiuni de istoria artei, estetică, imagologie, antropologie culturală, Veronica Toma urmăreşte evoluţiile acestor tendinţe în mediul artistic românesc, de la non-artă la artă, sub înrâurirea prefacerilor culturale survenite în ultimele decenii.
Implicarea sa directă în proiecte culturale se exprimă prin calitatea de organizator la proiectul de reconfigurare decorativă a spațiilor interioare din Facultatea de Filosofie (Universitatea din București), cu murale realizate de artistul Irlo. De asemenea, a participat la organizarea Conferinței Naționale de Estetică și Filosofie a Artei Ion Ianoși (Universitatea din București, CCIF, Universitatea Naţională de Arte, București), edițiile 2014 şi 2015.
Specialist în domeniul muzeal, cu o experienţă de peste două decenii, concretizată în volume de autor şi în colaborare, cu numeroase articole de specialitate.
A susţinut conferinţe în ţară şi străinătate având ca temă patrimoniul cultural naţional, a organizat şi coordonat numeroase expoziţii în ţară şi străinătate, a susţinut lectorate pentru studenţi în domeniul managementului organizaţional şi marketingului cultural. De-a lungul carierei, a obținut numeroase premii şi distincţii româneşti şi internaţionale. A condus Muzeul Naţional Cotroceni timp de apropape un deceniu.
Timp de 5 ani, între 2006-2011, a lucrat în calitate de Consultant Standuri Personalizate, Manager de Proiect și Manager Marketing, în cadrul celui mai mare organizator de târguri și expoziții din România – Romexpo SA, organizând zeci de expoziții naționale și internaționale. În 2011 a început demersul antreprenorial, organizând concerte și expoziții comerciale, evenimente dedicate familiei și copiilor și alte zeci de evenimente anuale, în parcuri, centre și galerii comerciale din România.
Absolventă a Facultății de Administrație și Management Public, în cadrul Academiei de Studii Economice din București, Simona este alături de echipa Art Safari din noiembrie 2016, în calitate de Web Strategist, iar în timpul liber este voluntar la Asociația Young Initiative. Și-a descoperit pasiunea pentru artă dezvoltând proiectul personal Povești de Împletit.
AMBASADORI

Ada Condeescu

Adela Virgolici
Ada Condeescu este ambasador Art Safari 2017 şi aţi întâlnit-o prima dată în 2010, atunci când a jucat în Eu cand vreau sa fluier, fluier. A primit premiul Heart of Sarajevo pentru cea mai bună acrtiţă pentru rolul din Loverboy, iar în 2013 a câştigat trofeul Shooting Stars la Berlinale .
Adela Virgolici este ambasador Art Safari pentru al doilea an consecutiv. Crede în viitorul artei contemporane românești prin educația generațiilor viitoare. Poate de aceea coordonează restul echipei de ambasadori formată din tineri cu vârste cuprinse între 12-18 ani.
TINERI AMBASADORI

Ana-Maria Aldea

Daria Pentelie

Godeanu Virgil Andrei

Ion-Luka Janssens

Cezar Poiată

Filip Stan
Ana-Maria adoră să facă lucruri prin care își poate exprima sentimentele, dar și stilul și nu doar prin cuvinte. 6 dintre fotografiile ei au fost expuse în cadrul expoziției National Photographic. De asemenea, a avut o contribuție ca fotograf la Departamentul de Fotografie la Revista LZR și este membru Interact Triumph.
Face parte din trupa de teatru a Colegiului Național Gheorghe Lazăr în cadrul căreia a călătorit prin diferite orașe, precum: Brașov, Bacău, Sibiu sau Alexandria. În afara ariei artistice, a urmat un curs de Management de proiect & Leadership 4 Juniors.
Din septembrie 2014 până in îunie 2015 a participat la un proiect de voluntariat la Asociația Shakespeare School prin Educație în proiectul “Engleză pentru viață” in cadrul căruia preda limba engleză copiilor defavorizați.
Face parte din Forumul Copiilor organizat de Salvați Copiii, anul trecut prezentându-i ministrului Vlad Voiculescu concluziile forumului legate de sănătatea copiilor din România.
Cezar este vlogger incepând cu data de 7.06.2015, canalul său de youtube fiind: https://www.youtube.com/
Filip Stan este elev al liceului Miguel de Cervantes din București. Cu toate că este înotător de o viață și acum ciclist, urmează tradiția familiei, iubind arta. Face în același timp descoperiri personale din lumea tinerilor artiști și este Young Ambassador Art Safari 2017.
CONSILIU CONSULTATIV

Attila Kim

Cees Hendrikse

Yvette Fulicea

Prof. dr. Aurel Vainer
Câștigător a cinci premii și șase nominalizări în cadrul Bienalei de Arhitectură București (edițiile 2006, 2008, 2010, 2014), câștigător a patru premii și șase nominalizări în cadrul Premiilor Ordinului Arhitecților Transilvania (edițiile 2007, 2009, 2013, 2015); câștigător a două premii Arhitext; nominalizat de două ori pentru premiul de arhitectură contemporană al Uniunii Europene – premiul Mies van der Rohe – și nominalizat pentru premiul de arhitectură contemporană Iacov Chernikhov, Moscova.
Jurizări: Anuala de Arhitectură Mureș (2015); Arhitectura 6 (2014); Anuala de Arhitectură București (2013); Pavilionul Romaniei la Bienala de Arhitectură de la Veneția, Italia (2010); Reamenajarea Parcului Livada Poștei, Brasov (2010); Anuala de Arhitectură Timișoara (2008)
(Olanda, 1944) a început să colecţioneze artă contemporană internaţională la sfârşitul anilor 60. În a doua parte a anilor 90, a început de asemenea să colecţioneze artă contemporană din China. Este membru al Comitetului de Achiziţii pentru Artă Contemporană din Asia şi zona Pacificului, precum şi cel pentru Artă din Europa de Est, din cadrul Muzeului Tate din Londra. A fost membru în numeroase Comisii de specialitate şi Consilii pentru Artă în Olanda şi Europa, printre care Prins Bernhard Cultural Foundation şi European Cultural Foundation. A fost implicat în înfiinţarea şi construirea clădirii noului Muzeu Groninger din Olanda, lucru posibil şi ca urmare a unei donaţii substanţiale din partea companiei dlui Hendrikse. Locuieşte în Groningen, Amsterdam şi Beijing.
Absolventă a Institutului Naţional de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” (1981-1987), Yvette Fulicea a fost Director al Institutului Cultural Roman din Paris (2014-2015), ministru consilier în Ministerului Afacerilor Externe (2010-2014), consilier diplomatic (2006-2010) şi secretar I (2001-2005). Totodată, din septembrie 2010 până în 2014, Fulicea a fost ministru consilier al Ambasadei României în Republica Franceză, iar, din ianuarie până în aprilie 2009, a fost consilier diplomatic al Consulatului General din Los Angeles.
Din 2006 până în 2009, Fulicea a fost director adjunct al Direcţiei Relaţii Culturale, Educaţionale şi Ştiinţifice. De asemenea, aceasta a lucrat, în perioada 2000-2001, la Guvernul României – Departamentul pentru Minorităţi Naţionale, la monitorizarea programului PHARE pentru îmbunătăţirea romilor. În anul 2000, Fulicea a fost expert al Consiliului Europei pe prospectiva „Funcţiuni ale Patrimoniului Cultural într-o Europă a Schimbării”, fiind coordonator al „Zilelor Europene”. De asemenea, din 1997 până în 2000 a fost consilier al ministrului Culturii de la acea vreme, Ion Caramitru.
Începând din 1976, Fulicea a fost, pe rând, conservator, supraveghetor, muzeograf, expert în artă decorativă europeană la Muzeul de Artă şi Istorie al Municipiului Bucureşti.
(n. 10 ianuarie 1932, orașul Ștefănești, jud. Botoșani) este un reputat economist român de etnie evreiască, din 2004 îndeplinește funcția de președinte al Federației Comunităților Evreiești din România. Este deputat în Parlamentul României ca reprezentant al acestei minorități naționale și religioase.
PRESĂ
Art Safari invită presa să participe la evenimentele organizate prin furnizarea de acreditări de presă, informații detaliate despre evenimentele Art Safari, precum comunicate de presă și imagini.
CONTACT
Calea Victoriei nr. 45, Sector 1
Bucharest 010062
F: +40 21 313 15 21